Skip to Content

Ankenævnet for investeringsfonde

Ankenævnet gør det nemt for dig som investor i en investeringsfond at klage. Tvister afgøres på en hurtig og nem måde, som alle parter kan have tillid til. Her kan du læse, hvordan ankenævnet arbejder, og hvordan du kan klage. De formelle og præcise regler fremgår af nævnets vedtægter. Læs vedtægterne. Nævnet skiftede i september 2014 fra "Ankenævnet for investeringsforeninger" til "Ankenævnet for investeringsfonde".  

Om ankenævnet

Hvad er Ankenævnet for investeringsfonde?

1.    Hvem kan klage?
2.    Hvem kan jeg klage over?
3.    Hvad kan jeg klage over?
4.    Hvordan indgiver jeg en klage? 
5.    Hvordan arbejder Ankenævnet?
6.    Klageportalen
7.    Hvordan er Ankenævnet sammensat?
8.    Internationale netværk

1. Hvad er Ankenævnet for investeringsfonde?

Ankenævnet for investeringsfonde er i medfør af lov om forbrugerklager godkendt til at behandle klager over investeringsfonde.

Ankenævnet er oprettet af Investeringsfondsbranchen og Forbrugerrådet Tænk.

2. Hvem kan klage?

Ankenævnet behandler klager vedrørende private kundeforhold. Ankenævnet kan behandle klager fra erhvervsdrivende, der ikke adskiller sig væsentligt fra klager vedrørende private kundeforhold. Ankenævnet behandler ikke klager indgivet af selskaber.

3. Hvem kan jeg klage over?

Ankenævnet behandler klager over investeringsforeninger, SIKAV'er og værdipapirfonde omfattet af lov om investeringsforeninger m.v. samt kapitalforeninger omfattet af lov om forvaltere af alternative investeringsfonde m.v. (herefter kaldet investeringsfonde), der er etableret i Danmark. En klage over en investeringsfond, der er etableret i udlandet, kan behandles, hvis sagen har større tilknytning til Danmark end til etableringslandet, eller hvis parterne er enige herom.

4. Hvad kan jeg klage over?

Din klage kan angå samtlige omstændigheder mellem investeringsfonden og dig. Ankenævnet behandler dog ikke klager over eksempelvis ansattes opførsel, en investeringsfonds markedsføring eller andre generelle forhold.

Din klage kan også vedrøre omstændigheder, der er opstået, inden et egentligt kundeforhold blev etableret.

Ankenævnet kan afvise din klage, hvis den ikke vedrører et konkret økonomisk mellemværende.
Hvis du ønsker at klage over en investeringsfonds tilsidesættelse af reglerne om god skik for finansielle virksomheder (bekendtgørelse nr. 1094 af 14. september 2015) skal du klage til Finanstilsynet (Århusgade 110, 2100 København Ø). Se nærmere www.finanstilsynet.dk.

Hvis sagen verserer ved retten, kan dommeren give tilladelse til, at sagen bliver henvist til behandling ved Ankenævnet.

Ankenævnet afviser klager, der allerede er afgjort af en domstol. Øvrige afvisningsgrunde, hvorefter Ankenævnet kan eller skal afvise klager, følger af Ankenævnets vedtægter §§ 3-6. 

5. Hvordan indgiver jeg en klage?

Før du klager til Ankenævnet, skal du have klaget til investeringsfonden og fået afslag, et utilfredsstillende svar eller ikke modtaget svar inden fem uger efter investeringsfonden har modtaget din klage. I alle investeringsfonde er der en klageansvarlig. I din investeringsfond kan du få oplyst, hvem der er klageansvarlig.

Du kan indsende klagen og sagens dokumenter på dansk eller på engelsk. Klagesagen bliver behandlet digitalt.

Når du er klar til at indgive din klage, udfylder du et online-klageskema via Investeringsfondsbranchens hjemmeside. Du skal betale et klagegebyr på 200 kr. Når du klager online, kan du betale klagegebyret på 200 kr. med Dankort. Du kan også overføre beløbet til Ankenævnets konto reg.nr. 3001 konto nr. 4163400. SWIFT – BIC: DABADKKK. IBAN: DK 12 3000 000 4163400.

Vi sender gebyret tilbage, hvis du enten får helt eller delvis medhold i din klage, du tilbageklager din klage, eller hvis Ankenævnet ikke kan behandle din klage.

Vi har tilrettelagt sagsbehandlingen således, at det ikke er nødvendigt at benytte en advokat eller en juridisk rådgiver.

Men du kan altid vælge at søge uafhængig rådgivning eller lade dig repræsentere eller bistå af tredjemand. Hvis du vælger at lade en advokat føre din sag, skal du være opmærksom på, at ingen af parterne i klagesagen betaler omkostninger til den anden part i forbindelse ankenævnsbehandlingen.

Start klagesagen ved at klikke her.

Hvis du ikke har mulighed for at indgive din klage online via Investeringsfondsbranchens hjemmeside, kan du kontakte Ankenævnets sekretariat på telefonnummer 35 43 63 33.

Telefontid mandag – fredag kl. 9.30-12.30 og bestille et klageskema. 

Hvis du klager på vegne af en anden, skal du, medmindre du er advokat, have en fuldmagt. Du skal uploade underskrevne fuldmagt som et bilag til din klage. Vi kan først behandle klagen, når vi har modtaget fuldmagten. Du finder en fuldmagtsblanket til udskrivning og udfyldelse her

6. Hvordan arbejder Ankenævnet?

Når forberedelsen af sagen er afsluttet, behandler Ankenævnet din klage på et ankenævnsmøde.

Du skal indgive dine indlæg skriftligt og uploade dem til Ankenævnets klageportal, som du får adgang til umiddelbart efter opstart af din klagesag.

Klagen og sagens dokumenter kan indsendes på dansk eller på engelsk. Sagsbehandlingen foregår på dansk, ligesom afgørelserne udfærdiges på dansk.

Den gennemsnitlige sagsbehandlingstid afhænger af den tid, der medgår til sagens forberedelse. Når sagen er fuldt oplyst, forventes Ankenævnet at træffe afgørelse inden for 90 dage. Den gennemsnitlige sagsbehandlingstid er for tiden 6 måneder fra klagen er indgivet. 
Parterne er ikke bundet af Ankenævnets afgørelse. Investeringsfonden skal dog, når en afgørelse går investeringsfonden imod, inden 30 dage efter afgørelsen er forkyndt, meddele Ankenævnet, hvis investeringsfonden ikke vil opfylde afgørelsen. Hvis investeringsfonden ikke foretager sig noget, kan du, efter udløb af de 30 dage fra forkyndelsen er sket, få afgørelsen tvangsfuldbyrdet over for investeringsfonden.

Ønsker investeringsfonden ikke at opfylde afgørelsen, får du meddelelse herom fra Ankenævnet, og du vil samtidig blive orienteret om, hvilke muligheder der er for at gå videre med sagen ved domstolene, herunder om mulighederne for at få Konkurrence- og Forbrugerstyrelsen til at indbringe sagen for domstolene på vegne af dig, og om mulighederne for at tvangsfuldbyrde afgørelsen.

Hvis du ikke får medhold i sagen, vil du, når det er relevant, blive vejledt om mulighederne for at få sagen genoptaget eller gå videre med sagen ved domstolene. Du skal være opmærksom på, at sagen kan blive forældet, hvis du anlægger en eventuel retssag senere end ét år efter Ankenævnets afgørelse.

På Investeringsfondsbranchens hjemmeside finder du samtlige afgørelser, som Ankenævnet har truffet.

Du kan læse mere om proceduren for klagesagen her.

7. Klageportalen

Klagesager behandles digitalt. Ved indgivelse af en klage får du adgang til klageportalen, hvor klagesagen behandles.  

Brugermanual til klageportalen for klagere finder du her.

Brugermanual til klageportalen for investeringsfonde finder du her.

8. Hvordan er Ankenævnet sammensat?

Ankenævnets formandskab er sammensat af en højesteretsdommer (formand) og to næstformænd, henholdsvis en landsdommer og en byretsdommer.

Ankenævnets medlemmer er i øvrigt udpeget af henholdsvis Investeringsfondsbranchen og Forbrugerrådet Tænk. Ankenævnets medlemmer udpeges for en 3-årig periode og kan genudpeges. 

9. Internationale netværk 

OTB-platform

Klageordninger i EU og EØS vedrørende den finansielle sektor:

Ankenævnet for investeringsfonde er anmeldt som et privat godkendt ankenævn til EU-kommissionen og er opført på en liste over godkendte alternative tvistbilæggelsesinstanser (ATB-instanser).

På EU-Kommissionens online tvistbilæggelsesplatform (OTB-platformen), finder du en komplet liste over alle godkendte ATB-instanser i EU.

Du finder OTB-platformen her. 

Ankenævnets grænseoverskridende netværk

Ankenævnets sekretariat deltager i et skandinavisk netværk og et europæisk netværk (FIN-NET). Desuden deltager sekretariatet i et globalt ombudsmand-netværk (INFO).

Disse netværk samarbejder om grænseoverskridende tvister, og hvor det er muligt, gør deltagerne af netværket brug af hinandens kompetencer i forbindelse med klagesager over en finansiel virksomhed, der er etableret i udlandet, men hvor klagesagen har større tilknytning til Ankenævnets hjemland end til det land, hvor den finansielle virksomhed er etableret.

false
Sidst opdateret: 04–11–2016